Amics de ca l'Arenas

Le Corbusier més a prop. Una Lliçó acadèmica

Ens havia assegurat que a la que pogués vindria i ben cert que l’esperàvem. Rosa Codina Esteve, Doctora en Belles Arts, el dijous 14 de novembre va dissertar sobre Le Corbusier i la Porta Esmaltada del Parlament de Chandigard, un tema amb el qual es doctorà. Durant la conferència el geni de Le Corbusier s’empoderà de la sala en tota la seva amplitud. L’arquitecte consagrat donà pas a la profunditat del seu art  manifestat amb la tècnica de l’esmalt.

Le Corbusier, nat a Suïssa en una família d’esmaltadors, a Chaux-de-Fonds, prop de Ginebra, el 6 d’octube de 1887., va viure, doncs, l’art i la tècnica del color vitrificat al forn ben aviat. Ell, l’arquitecte Le Corbusier, innovador i sensible a la condició humana, no deixà de banda afegir aquesta tècnica decorativa a la seva obra tan avançada, la seva arquitectura ha estat una de les grans aportacions del segle vint, on l’espai juga un gran paper. El primer ministre de l’Índia, Pandit Neru, li encarregà la construcció d’una nova ciutat, Chandigard, oberta i estructurada de manera autònoma on cada sector  funciona como una ciutat independent, amb els seus mercats, escoles i la totalitat de serveis. En aquesta ciutat la monumental Porta Esmaltada va oferir una de les obres plàstiques més emblemàtiques de Le Corbusier.

Rosa Codina ho presentà de manera concisa, deixant clar que l’obra de Le Corbusier conté un admirable missatge que va més enllà de la visió tècnica i cromàtica, hi ha una accentuada aportació humanista i espiritual. La comparativa  de “El entierro del conde de Orgaz” del Greco amb una de les parts de la Porta Esmaltada del Parlament de Chandigard, encertadament abonà aquest concepte.

Fotografies, Joan Turà

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Solve : *
5 + 6 =