EL DISSENY HA ENTRAT A CA L’ARENAS DE LA MÀ DE PERE FRADERA

oct. 28, 2017     Escrit per:     Dins de: Actualitat, Conferències

Fotografia Joan Turà

La conferència del dimecres 25 d’octubre, del professor de l’Escola Massana de Barcelona Pere Fradera, ha estat una agradable i interessant sorpresa. El món del disseny és el gran desconegut i això que el tenim a tocar, ens ha comentat. Un art –se’n pot dir art de totes totes- basat en la quotidianitat i l’anonimat dels creadors. És que -en Pere Fradera ho va saber explicar molt bé- el disseny aporta una presència que dóna paràmetres imperceptibles i alhora marca l’actualitat d’una manera concloent. El disseny, més que veure’l es troba immers en una manifestació sovint intangible però del tot evident.

Per considerar totes aquestes particularitats tan poc conegudes, Pere Fradera ens va posar els exemples de quatre creadors que des de la simplicitat aparent han donat joc a la transformació de la societat, amb aportacions que han passat per la nostra vida amb una sorprenent naturalitat i l’han fet més agradable, més confortable. Cronològicament els va situar en el seu context i moment.

El cas de l’alemany Paul Renner, que a l’entrada del segle XX fou el creador del tipus de lletra anomenada “Futura”, basada en traços geomètrics i que va revolucionar la tipografia: l’anomenda lletra de pal sec va ser un avanç per la seva simplicitat visual. Molt suggerent, també, la contribució de l’enginyer londinenc Harry Berck, dissenyador del mapa del metro de Londres, el 1931, encara en us i que ha estat adaptat en moltes altres ciutats. De Rafael Marquina, ens va mostrar la peça utilitària posada al servei de la casa: el setrill antigoteig de vidre coronat amb forma d’embut on s’hi encaixa el broc, que ha estalviat moltes taques d’oli a les estovalles. I Dieter Rams, alemany de la generació de postguerra que pertany a un equip de dissenyadors molt decantats a la funcionalitat del producte amb línia estètica basada en la racionalitat.

És des d’aquesta concepció que Pere Fradera va insistir en la influència del disseny en les nostres vides i la seva importància en la definició d’una societat. Per exemplificar-ho es va servir d’unes fotografies del mobiliari usat pels dirigents de l’alemanya nazi comparat-les amb una actual prestatgeria combinada amb calaixos de línia senzilla, suau i delicada.

Afegeix un comentari